آموزش مهــارت برنامه نویسی کامـپیوتر ویــژه کودکان و نوجوانــــان    


تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان، از نکات بســیار مهــمی است که با توجه به آینده ساز بودن این قشر از جامعه، از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکان نیاز به مهارت های متعددی دارند که تعلیــم بعضی از این مهارت ها تا حدودی از توانایی والـــدین خارج است و از طرف ديگر این مهارت ها در مکان هایی همچون مدرسه و ... آموزش داده نمی‌شود.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی  مهارت های زیر اساسی و ضروری محسوب می شوند؛ 

تصمیم‌گیری و حل مسئــله

تفکر خلاق و تفکر انتقادی

مهارت‌های ارتباطی و بین‌فردی

خودآگاهی و همدلی

مدیریت هیجانات، احساسات و استرس

این درحالی است که رســالتـــهای اَساسی  سیستم آموزشی قنـــدک نیــز  با این مصداق های مهارتی همسو شده است. پیش از پرداختن به الگوهای آموزشی قندک،  با دو  مفهوم داستان و گیمفیکیشن که از  تأکیدات سیستم آموزشی قندک می باشد آشنا می شویم.

داستان سرایی، مهارت استفاده از حقایق و رویدادها و داستان ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. یکی از ویژگی های داستان سرایی ایجاد ارتباط بین گوینده و شنونده است. (یکی از چالش های سیستم های آموزشی سنتی عدم ارتباط میان مربی و دانش آموز می‌باشد). یکی دیگر از ویژگی های داستان سرایی، انتقال مفاهیم پیچیده و سخت به صورت خیلی ساده است و همچنین داستان باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی افراد می شونــــــد.

گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی یعنی استفاده از عناصر بازی در دنیای واقعی و کارهای مهم زندگی تا آن‌ها لذت بخش‌تر و پربازده‌تر شوند. دقیقاً به همین دلیل گیمیفیکیشن در آموزش یک موضوع بسیار ویژه در فناوری آموزشی (Educational Technology) است؛ چون به کمک آن انگیزه بیشتری برای یادگیری به وجود می‌آید و نه تنها فرد از آموزش لذت می‌برد بلکه آنچه آموخته عمیق‌تر در ذهنش می‌ماند.

این همان هدفی است که گیمیفیکیشن در آموزش دارد و با تعامل خلاق بین فرد و موضوعِ آموزشی، آن را محقق می‌کند.

به صورت کلی آموزش دیدن برای بچه ها اَمری خسته کننده است، ولی با استفاده از این دو اِلمان می‌توان بحث آموزش دیدن را برای بچه ها به جذابیتی رساند که از آن خسته نشوند؛ و این موضوعی است که در تمام الگو های آموزشی قندک به طور ویژه رعایت شده و  زمینه جذابیت فرآیند آموزشی را برای دانش آموزان فراهم نموده است.


الگوی آموزشی قندک کُد:

کُــدنویسی زبان مشترك بین انسان و رایانه  است و کودکــــــــان با فراگیری این زبان  می توانند خلاقیت شان را آشکار سازند. لذا می توان گفت آموزش زبان های برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان، به شکلی خلاقانه در دنیاي دیجیتالی امروزي اَهمیت بیشتري پیدا کرده است. با نگرشی ژرف به ابعاد آموزش خلاقانه و الگوریتمی به کودکـــــان و نوجوانان، به این نتیجــــــه می رسیم که کودکان و نوجوانان باید به جاي استفاده صرف از رایانه به عنوان یک ابزار، باید قادر باشند با سهولت و خلاقیت به ساخت، تولید و برنامه نویسی بپردازند و خود حل کننده مسائل شوند.

با اینکه کودکان با رسانه های دیجیتالی ، مدت زمان زیادی در تعامل هستند، تعداد بسیار کمی از آنها قادر به تحقق ایده های خود با ساختن برنامه رایانه ای، بازی یا انیمیشن هستند. درست

همانطور که آنها توانایی "خواندن" دارند ولی نمی توانند "بنویسند".

در مسیر یادگرفتن برنامه نویسی، با موضوعی به عنوان تفکر الگوریتمی آشنا می‌شویم، که مهارت هایی مثل فهم مسئله، برنامه ریزی و تقسیم مسئله به مسائل کوچکتر را در ذهن جا می‌اندازد.

تفکر الگوریتمی برای دانش آموزان به عنوان یک ابزار خلاقانه معرفی می‌شود. به عبارتی دیگر مهارت منطق برنامه نویسی یکی از فرآیند های خلاقانه ای است که می‌تــــواند ایــــــده های دانش آموزان را به واقعیت مبدل سازد.

مزیت تفکر الگوریتمی این است که حتی اگر دانش آموزی به برنامه نویسی علاقه ای نداشته باشد، تفکر الگوریتمی، مهارت تصمیم گیری درستی را در او شکل می‌دهد، و این یکــــی از کارکرد های پنهان تفکر الگوریتمی است.


الگوی آموزشی قندک اوریگامی:

کودکان در طول رشــد خود با اَفزایش درک، مـــهارت‌ها و توانایی‌های مختلفی را از خود بروز می‌دهند. مهارت دست‌ورزی در حقیقت به مجموعه حرکاتی گفته می‌شود که با عضلات ظریف مُــچ، دست و به خصوص انگشتان در ارتباط است. بچه‌هایـی که دستان قوی و توانـــاتری دارند، بهتر، سریع‌تر و راحت‌ترمی‌توانند کارهای خود را انجام دهند. این افراد معمولاً دست‌خط خوبی دارند و هنگام نوشتن دیرتر خسته می‌شوند. به همین دلیل این مهارت‌ها باید در کودکان تا قبل از ورود به دبستان تقویت شوند. در غیراین‌صورت در مدرسه با مشکلاتی در نوشتن، نقاشی کشیدن، مداد در دست گرفتن مواجه خواهند شد.

سیستم آموزشی قندک اوریگامی با اِستفاده از الگو های هنر اوریگامی این مهارت را به بچه ها می‌آموزد.
اوریگامی یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. هدف این هنر آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. اوریگامی، هنر سراسر خلاقیت که استفاده درست از آن در فرایند های آموزشی و ارزشیابی استعداد کودکان، می تواند به رشد خلاقیت کودکان کمک کند. از فواید این الگو می‌توان به افزایش صبر و پیگیری کودک، تقویت تجسم هنری، پرورش خلاقیت کودک و ارزان بودن هنر اوریگامی اشاره کرد.


  بسته آموزشی قندک آلفــا:

هوش شناختی رابطه مستقیم با بهره هوشـــی افراد دارد، کارهایی مثل حل کردن یک مسئله یا فرمول ریاضی و ...، امّـــا در کنار  هوش شناختــی، مفهوم دیگری به عنوان هوش هیجانی مطرح می شود.

هوش هیجانی، احساس یا عاطفه شامل شناخت، کنترل عواطف و هیجان‌های خود است. هوش هیجانی، اصطلاح فراگیری است که مجموعهٔ گسترده‌ای از مهارت‌ها و خصوصیات فردی را دربرگرفته و به طور معمول به آن دسته مهارت‌های درون فردی و بین فردی گفته می‌شود که فراتر از دایرهٔ مشخصی از دانش‌های پیشین، مانند بهرهٔ هوشی و مهارت‌های فنی یا حرفه‌ای است.
چون كودكان غير از محيط خانه با محيط خارج از خانه هم سر و كار دارند  و با مسائل و چالش های متعددی روبه رو مي شوند که آشنایی با نحوه برخورد با این چالش ها و موضوعات بسیار مهم است.

یکی از شاخصه های هوش هیجانی، مهارت خودآگاهی و شناخت هیجانات و احساسات است، کــه بسته آموزشی قندک آلفا، با ارائه ایده های نوین می تواند به افزایش این مهارت به کودکان کمک کند.

بسته آموزشی قندک آلفا با بهره گیری از کتاب آموزشی و کارت های پیوستی که  به شکل کاملاً منحصر به فرد در واحد تحقیقات و توسعه مجموعه رایان پردازان هوشمند پارسی طراحی شده است و توانسته است در تقویت این مهارت به کودکان نقش بسزایی داشته باشد.


 

قندک، برگرفته از ادبیات کهن داستانی نمادی از هوش، زیرکی و دانـایی

خرگوش قندک، به عنوان شخصیت اصلی و عروسکی فرآیند داستان‌محور سیستم آموزشی قندک، با اِلهام از اَدبیات کهن داستانی به عنوان نمادی از زیرکی، دانایی و هوش نمونه ابتکاری در فرآیند آموزش است، کــه یک محیـط ســرگرم‌کنـــنده و خـــلّاق را بـــرای نــوآمـوزان و دانـش‌آمـوزان مبتــنی بر بــازی بـــر اساس الگو های تئوری گیمیفیکیشن در تمامی مقاطع‌ تحصیلی فراهم می‌کند؛ که در عین یادگیری مفاهیم و مهارت های اساسی نسل نخبه آینده ساز، با بهره گیری از یادگیری مشارکتی و برقراری ارتباط میان ایده های خود، راه حل ها و استراتژی های مهمی را برای حل مشکـلات و مسائل خواهند یافـت، به طور مـنظم استدلال و خلاقانه فکر می کنند.

پوشش خـــبری 

کارسوق دانش آموزان پژوهشگر

روزنـــــامه اقتصاد و سازندگی 

آدرس دفتر مرکزی مؤســـسه  

تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)

انتهای بن بست عقیلی،مرکز رشد و نوآوری صنایع خلاق

طبقه ۳، واحـــد ۴۰۷ و ۴۰۸

کــد پســتی : ۸۹۱۳-۱۵۹۸۶

 

شماره تماس : ۲۸۴۲۰۱۶۵ (۰۲۱) 

پیامرسانهای بله، ایتا، واتس اَپ و تلگرام :  ۰۹۲۰۸۴۲۰۱۶۵

واحد امور نمایندگان جهت اَخذ نمایندگی :  ۰۹۳۳۹۵۴۴۸۳۰

 

پست الکترونیک : info@ghandak.education

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی، متعلق به مؤسسه رایان پردازان هوشمند پارسی (طراح شیوه های نوین و خلاقانه آموزش بر اساس شخصیت قندک) می باشد.

Template Design:Dima Group